Mis on teooriaeksami eesmärk ja mis seos on eksamineerimisel liiklusohutusega?

Eksami eesmärgiks on kontrollida, et isiku teadmised ja oskused oleksid piisavad, et saada iseseisvalt ja ohutult liikluses hakkama. Sisuliselt on see hädavajalik filter – need, kes ei tea või ei oska, liiklusesse ei satu. Mida kvaliteetsemad on juhikoolitus ja eksamineerimine, seda ohutum on meie teeliiklus.


Kas teooriaeksam on tänapäeval keeruline?

Ei ole. Osalesime eksamiküsimuste valideerimisel ja saame kinnitada, et küsimused ei ole keerulised. Ka eksamireeglid on üsnagi leebed. Näiteks B-kategoorias võib vastata valesti 5 küsimusele 40st ja eksami edukalt sooritada. 


Mis saaks siis, kui eksameid ei toimuks või alternatiivselt – mis saaks siis, kui eksamiküsimused oleksid avalikud?

Siis ei oleks meil seda hädavajalikku filtrit ja liiklusesse pääseksid juhid, kes ei tohiks sinna pääseda ning teeliiklus muutuks (veel) ohtlikkumaks.

Eksamiküsimusi on kokku ligi 1000 ja need kaheksa mootorsõiduki kategooria kohta kokku. See arv on tegelikult väike ning võimaldab neid võrdlemisi lihtsalt meelde jätta. Eksamiküsimused ei kata kõiki vajalikke liiklusteemasid ja kontrollivad teadmisi valikuliselt. Pärast eksami tegemist ei näe õpilane küsimuste selgitusi - see tähendab, et valesti vastates ta ei tea, miks on valitud vastus vale.

Kui tulevane sõidukijuht õpib oma kategooria eksamiküsimused pähe, ei saa eeldada, et ta on valmis iseseisvalt ja ohutult liikluses osalema. Tema teadmised on lünklikud – teatakse küll õigeid vastuseid küsimustele, aga ei teata põhjust, miks see just nii on. Samas katab ka see lünklik teadmine ainult need teemasid, mis on kaetud eksamiküsimustega. Võrdluseks: täna eksamile minnes peab tundma kõike, sest sa kunagi ei tea, mida sinu käest eksamil küsitakse. 

2024. a on viimaste aastate kõige traagilisem liikluses - aasta ei ole veel läbi, kuid juba praegu on liiklussurmasid (hetkeseisuga 61) ning vigastatuid (hetkeseisuga 1984) rohkem, kui eelmistel aastatel. Raskete õnnetuste põhjused on ikka samad – ohtlik juhi käitumine, sh kiiruspiiranguste eiramine, joobes juhtimine ja turvavaruse mittekasutamine. Kas eksamiküsimuste avalikustamine muudab kellegi iseloomu ja käitumist? Kindlasti mitte. Vastupidigi: selliseid ohtlikke juhte lisandub liiklusesse veelgi, sest õppimine muutub kergekäeliseks.

Tänapäeval saab iga sõidukijuht soovi korral oma teadmisi täiendada, kui oleks vaid tahtmist. Selleks on autokoolid, raamatud ja mitmed õppeplatvormid internetis. Tõsi küll, päris tasuta ei saa midagi, aga nende teenuste hind on võrreldes auto omandamisega enam kui tasukohane. 

Eesti pole oma ajaloos kunagi olnud oma liiklusohutuse eesmärkidest kaugemal ja trend on endiselt negatiivne. Meie eesmärk peab olema kvaliteetne juhikoolitus ja kvaliteetne eksamineerimine – need käivad käsikäes. 

Eksami kaotamine kas eksamiküsimuste avalikustamise või muul moel oleks ühiskonnale kahjumlik ja sellel ei saa olla vabandust. Põhjalik autokooli kursus ja kvaliteetsed eksamid peavad olema juhiloa saamise kindlaks ja kohustuslikuks tingimuseks.